Home » Gratis tips » Ontspannen » Magnesium geeft energie en helpt ontspannen
magnesium geeft energie

Magnesium geeft energie en helpt ontspannen

door | 30 mrt, 2021 | Ontspannen, Supplementen

Waarvoor is magnesium belangrijk?

Wist je dat magnesium betrokken is bij wel 300 processen in ons lichaam en nodig is in elke cel van je lichaam? Dit mineraal kan het lichaam niet zelf maken en moeten we dus uit onze voeding halen. Magnesium zorgt voor:
– goede spier- en zenuwfuncties
– een goed werkend immuunsysteem
– het reguleren van de bloedsuikerspiegel
– helpt bij het produceren van energie in je lichaam
– verminderen van spierspanning
– de productie van eiwitten
– een stabiel hartritme
– de vorming van gezonde tanden en botten

Hoe weet ik of ik een magnesium tekort hebt?  

Je bloed bevat slechts 1% magnesium en het lichaam houdt dat stabiel. Dus een tekort vaststellen via bloedprikken heeft niet zoveel zin. Als je meerdere van onderstaande symptomen herkent, dan kan dit duiden op een magnesiumtekort.
– vermoeidheid
– hoofdpijn of migraine
– stijve spieren of veel last van spierkramp (restless legs)
– moeite met concentreren
– slecht slapen
– duizeligheid
– hartritmestoornissen/hartkloppingen
– allergie
– hyperventilatie
– rugpijn

Wat zijn de oorzaken van een magnesiumtekort?  

Stress
Langdurige stress is een belangrijke veroorzaker van een magnesiumtekort. Stress zorgt er namelijk voor dat je lichaam meer magnesium gebruikt dan normaal.

Ongezond eten
Als je veel granen, zuivelproducten, geraffineerde koolhydraten eet en veel koffie, frisdrank en alcohol drinkt dank is de kans groot dat je te weinig magnesium binnen krijgt. Daarnaast is het lastiger om voldoende magnesium uit je voeding te halen, door vearming van de bodem, kunenn planten steeds minder mineralen uit de bodem kunnen halen. Een broccoli van nu bevat dus minder magnesium dan een broccoli van 30 jaar geleden.

Intensief sporten
Als je veel en intensief sport, verbruik je meer magnesium door dat je spieren om meer magnesium vragen en je meer uitscheidt via urine/zweet.

Hoeveel magnesium heb ik nodig en waar zit het in?

De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid is (ADH) 300-350 mg per dag. Ben je zwaarder dan 70 kilo en/of heb je stress en/of een minder gezond eet- en beweegpatroon, dan heb je meer nodig.
– cacao (puur)
– havermout
– quinoa
– pompoenpitten
– groene bladgroenten zoals broccoli en spinazie
– banaan
– bruine rijst
– bonen
– zeewier

Als je onvoldoende magnesium uit je voeding kunt halen of meer nodig hebt, dan kun je ook een magnesium supplement slikken. Let er daarbij op dat je kiest voor een organisch gebonden variant.
Organisch gebonden magnesium wordt beter opgenomen door het lichaam dan anorganisch.

Let er bij het kopen van magnesium op dat je 1 van onderstaande benamingen koopt:
-magnesiummalaat
-magnesiumtauraat
-magnesiumbiglycaat
-magnesiumcitraat
-magnesiumgluconaat
-magnesiumlactaat

Daarnaast zijn er nog een aantal andere zaken waar je op kunt letten, zoals welke hulpstoffen of additieven het supplement bevat. Goedkope supplementen bevatten vaak meer hulpstoffen of additieven die het lichaam niet nodig heeft.

Over mij

Vele studies, cursussen en boeken verder kwam ik erachter dat hoe meer kennis er is, hoe minder we weten en hoe moeilijker het is om de juiste informatie te vinden. Graag deel ik de kennis die ik in de afgelopen jaren heb opgedaan met je en ontzenuw ik soms vastgeroeste misverstanden over slaap, voeding, beweging en ontspanning.

Gerelateerde artikelen

Geen resultaten gevonden

De pagina die u zocht kon niet gevonden worden. Probeer uw zoekopdracht te verfijnen of gebruik de bovenstaande navigatie om deze post te vinden.

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Tweet
Share
Share
Pin