Home » Gratis tips » Geen categorie » Laag in je energie? Waarom je steeds zo moe bent

Laag in je energie? Waarom je steeds zo moe bent

door | 1 aug, 2021 | Geen categorie

1. Slaaptekort

Wanneer je goed geslapen hebt, dan voel je je overdag minder vermoeid. Je concentratie is beter, je kunt problemen makkelijker oplossen en nieuwe informatie beter verwerken. Gemiddeld hebben we 7 uur slaap nodig per nacht, maar iedereen heeft een andere slaapbehoefte. De één is al na 6 uur uitgerust, de ander heeft 8 uur slaap nodig per nacht. Experimenteer eens met wat langer slapen. Ga op een vast tijdstip slapen en sta op een vast tijdstip op. Ritme is belangrijk. Vermijd een zware maaltijd of snacken na 20.00 uur ‘savonds en verban laptops, televisie en telefoon uit je slaapkamer. Zorg dat je slaapkamer donker is want in een donkere ruimte slaap je beter.

2. Bloedarmoede

In je rode bloedcellen zit hemoglobine (Hb). Dit is een eiwit dat zuurstof door je lichaam vervoert. Bij bloedarmoede heb je te weinig rode bloedcellen of werken ze niet goed. Dit heeft tot gevolg dat er minder zuurstof in je lichaam getransporteerd wordt. Daar kun je moe, slap en duizelig van worden. De bekendste oorzaak van bloedarmoede is een ijzertekort. Maar bloedarmoede kan ook veroorzaakt worden door bloedverlies of een verhoogde afbraak van rode bloedcellen. Laat je bloed eens door een huisarts controleren.

3. Te weinig voedingsstoffen of voedselallergie

Je lichaam heeft brandstof nodig om zich energiek te voelen. Eet je te weinig of krijg je onvoldoende voedingstoffen binnen, dan voel je je moe en futloos. Om je fit te voelen heeft het lichaam niet alleen vitaminen en mineralen nodig, maar ook complexe koolhydraten, eiwitten en gezonde vetten. Hoeveel en in welke verhouding, dat hangt af van je leefstijl. Probeer niet meer dan 3 maaltijden per dag te eten, vermijd suikers en bewerkte voeding, eet meer eiwitten en minder koolhydraten en zorg dat je voldoende vitaminen en mineralen binnen krijgt. Eventueel door middel van supplementen. Soms kan ook een voedselallergie de oorzaak zijn van vermoeidheid.

4. Uitdroging

Vermoeidheid kan ook een teken zijn dat je bent uitgedroogd. Uit onderzoek blijkt dat uitdroging een negatief effect heeft op verschillende hersenfuncties. Daardoor kun je je moeilijker concentreren en voel je je lusteloos. Een simpele manier om te checken of je voldoende gedronken hebt is kijken naar de kleur van je urine. Deze moet lichtgeel zijn. Dat je geen dorst hebt, betekent niet dat je voldoende hebt gedronken. Wacht daarom niet tot je dorst krijgt, maar zorg dat je minimaal 2 liter water of thee per dag drinkt. Vermijd koffie en alcohol. Deze onttrekken vocht aan je lichaam.

5. Depressie

Veel mensen denken bij een depressie aan mentale symptomen, maar het draagt ook bij aan allerlei lichamelijk problemen. Zo heb je vaak minder eetlust en voel je vaak lusteloos en moe. Voel je je langer dan een paar weken somber en vermoeid, dan heb je misschien wel last van een depressie. Dan is het slim om extra goed voor je darmen te zorgen. 90% van de serotonine, ook wel je gelukshormoon genoemd, wordt in je darmen gemaakt.

6.Een trage schildklier

Je schildklier is een klein kliertje in je hals die je stofwisseling regelt door hormonen aan te maken. Je schildklier kan te snel werken, maar ook te langzaam. Dit kan leiden tot gewichtstoename, het snel koud hebben en vermoeidheid. Bloedonderzoek kan uitwijzen of je een trage schildklier hebt. Maar let er wel op dat dit onderzoek goed wordt uitgevoerd. Vaak wordt alleen het TSH en T4 in je bloed gemeten. TSH is het hormoon dat opdracht geeft aan je schildklier om T4 te produceren. In veel gevallen is de TSH productie normaal, maar is er een slechte omzetting van T4 naar T3. Vraag dus specifiek bij de huisarts om niet alleen het vrije T4 en TSH, maar ook het vrije T3 te meten.

7. Urineweg infectie, diabetes of hartproblemen

Vaak uiten ook deze aandoeningen zich in eerste instantie in vermoeidheid.

8. Onregelmatig werk

Werk je onregelmatige tijden of draai je nachtdiensten, dan verstoor je je biologische klok. Maak je slaapkamer zo donker mogelijk als je moet rusten en doe eventueel een powernap van maximaal 30 minuten voor 15.00 in de middag.

9. Chronische vermoeidheidssyndroom

Ben je zo moe dat het je dagelijks leven belemmert en duurt dit al langer dan een half jaar, dan is er misschien meer aan de hand en dien je je huisarts te raadplegen

 

Over mij

Vele studies, cursussen en boeken verder kwam ik erachter dat hoe meer kennis er is, hoe minder we weten en hoe moeilijker het is om de juiste informatie te vinden. Graag deel ik de kennis die ik in de afgelopen jaren heb opgedaan met je en ontzenuw ik soms vastgeroeste misverstanden over slaap, voeding, beweging en ontspanning.

Gerelateerde artikelen

Geen resultaten gevonden

De pagina die u zocht kon niet gevonden worden. Probeer uw zoekopdracht te verfijnen of gebruik de bovenstaande navigatie om deze post te vinden.

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Tweet
Share
Share
Pin