Home » Gratis tips » Mindfulness » Wat is Mindfulness?
wat is mindfulness

Wat is Mindfulness?

door | 13 apr, 2021 | Mindfulness

Wat is mindfulness?

Letterlijk betekent Mindfulness ‘opmerkzaamheid’. Het is aandacht geven in het moment, bewust en zonder oordeel. Het uitgangspunt is dat veel van ons menselijk lijden voortkomt uit het verzet tegen de realiteit. We strijden tegen het verschil tussen hoe het is en hoe we vinden dat het zou moeten zijn. Onze verwachtingen van onszelf en/of anderen komen vrijwel nooit overeen met de werkelijkheid.

Mindfulness leert je om je reactie op de werkelijkheid vriendelijk op te merken. Je wordt je bewust van het effect van deze reactie op je lichaam, op je gevoel of op je adem, zonder dat je daar een oordeel over hebt of het wil veranderen. Vanuit dit nieuwe bewustzijn kun je kijken hoe en of je wilt reageren.

Met mindfulness ontwikkel je als het ware een extra laagje bewustzijn. Door dat extra laagje creëer je ruimte tussen een prikkel en je reactie daar op. Je hebt een moment waarin je zelf bepaalt hoe je op een prikkel wilt reageren. Daarmee creëer je ontzettend veel persoonlijke ruimte in het NU-moment. Door dit te oefenen wordt het steeds gemakkelijker. Je leert weer om van de details te genieten; het lekkere windje door je haren; het warme zonnetje op je gezicht; de bomen die aan het dansen zijn in de wind; de kou op je gezicht en de frisse lucht die je inademt. Al deze kleine dingen maken het leven mooi. Maar hier geniet je niet van als je constant met je drukke hoofd in de toekomst leeft.

Is mindfulness zweverig?

Mindfulness-beoefening bestaat uit aandachtoefeningen en bepaalde meditaties die ontstaan zijn van uit het boeddhisme. Toch is mindfulness niet zweverig. Integendeel! Bij mindfulness draait het erom dat je steeds aandachtig en bewust bezig bent met wat je op dat moment aan het doen bent. Je leert je gedachten te richten op het hier en nu. Als je aan het koken bent, denk je alleen aan het snijden van de groenten, niet aan de was die ook nog op je ligt te wachten. Als je je klant een mail stuurt, focus je je daarop, en denk je niet aan die stapel dossiers die je vanmiddag ook nog weg moet werken. Aandacht is dus een belangrijk aspect van mindfulness. Een ander aspect is niet oordelen, maar accepteren. Alles is zoals het is. Je emoties, je omstandigheden, de mensen om je heen.

De grondlegger van mindfulness is Jon Kabat-Zinn. Speciaal voor mensen met chronische ziekten ontwikkelde hij in 1979 het programma Mindfulness Bases Stress Reduction (MBSR). Inmiddels wordt mindfulness overal ter wereld toegepast en is het een algemeen geaccepteerde aanpak bij stress en andere stressgerelateerde klachten.

Is mindfulness wetenschappelijk bewezen?

Jazeker! Mindfulness werkt! Zo werd in de Verenigde Staten een groep werknemers gevolgd die een mindfulnesstraining van acht weken volgde. Na die acht weken waren ze meetbaar gelukkiger, relaxter (een lagere hartslag, bloeddruk en ademfrequentie) en bovendien gezonder (een hogere weerstand). Bovendien blijkt mindfulness een heel positieve invloed te hebben op angstige gedachten en negatieve gevoelens. Mensen die mindfulness toepassen, piekeren minder en maken zich minder zorgen. Je leert op te lossen wat er op te lossen is, en te accepteren wat niet te veranderen valt. Ook onprettige gevoelens en gedachten mogen er zijn. En hoewel mindfulness geen medicijn is tegen depressiviteit, helpt het wel om de klachten te verminderen en verkleint het na genezing de kans op een terugval aantoonbaar.
Verder heeft men ontdekt dat ervaren beoefenaars van mindfulness een beter geheugen hebben en beter presteren op het gebied van leren en waarnemen. En eigenlijk is dat ook heel logisch, aangezien mindfulness je helpt om je concentratie te verbeteren.

Is mindfulness moeilijk? 

Nee hoor! Iedereen kan het leren. Oefening baart kunst. Als je aan het werk bent, concentreer je dan op datgene waar je mee bezig bent, zonder je af te laten leiden door collega’s, e-mailnotificaties of social media. Rond eerst deze klus af, voordat je iets anders gaat doen. En is het tijd voor pauze, ga dan even rustig zitten en geniet aandachtig van elke slok thee. 

Denk je na het lezen van het bovenstaande dat mindfulness ook wel eens iets voor jou zou kunnen zijn? Of wil je er eerst nog meer over weten, neem dan geheel vrijblijvend contact met mij op!

Over mij

Vele studies, cursussen en boeken verder kwam ik erachter dat hoe meer kennis er is, hoe minder we weten en hoe moeilijker het is om de juiste informatie te vinden. Graag deel ik de kennis die ik in de afgelopen jaren heb opgedaan met je en ontzenuw ik soms vastgeroeste misverstanden over slaap, voeding, beweging en ontspanning.

Gerelateerde artikelen

Je bent niet je gedachten

Je bent niet je gedachten

Eén van de belangrijkste veroorzakers van stress zijn onze eigen gedachten. Dagelijks hebben we gemiddeld 60.000 tot 80.000 gedachtes, dat is 1 gedachten per 1,2 seconde. Je wordt constant overvoerd door een stroom aan gedachten. Die gedachtes zijn er, zelfs als je niet wilt dat ze er zijn. Een belangrijk principe van mindfulness is: je bént niet je gedachten. Je bent ook niet je gevoelens, je lichaam en je reacties.

Lees meer

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Tweet
Share
Share
Pin