Home » Gratis tips » Afvallen » Deze misverstanden zorgen ervoor dat je maar niet afvalt
5 misverstanden over afvallen

Deze misverstanden zorgen ervoor dat je maar niet afvalt

door | 30 mrt, 2021 | Afvallen, Eten

1. Van weinig eten val je af

Als je opeens drastisch minder gaat eten gaat je lichaam in de reservestand. In eerste instantie val je inderdaad af, maar als je daarna weer normaal gaat eten vliegen de kilo’s eraan omdat het lichaam reserves gaat opslaan. Zo ontstaat het bekende jo-jo-effect.

2. Van weinig koolhydraten eten val je af

Als het lichaam weinig koolhydraten binnenkrijgt, dan schakelt het over op de vetverbranding. Je lichaam breekt de vetten af tot zogenaamde “ketonen”; dit proces wordt “ketose” genoemd. Het doel van een dergelijk dieet is om het lichaam zo snel mogelijk in ketose te krijgen. Het keto dieet bevordert een snel gewichtsverlies, en ketonen zorgen voor een verminderd hongergevoel. Hoe minder koolhydraten, hoe “beter”, want je lichaam raakt in ketose als je op een dag minder dan 50 gram koolhydraten eet. Minder koolhydraten eten betekent dat je dieet hoger wordt in eiwitten en vetten. In sommige gevallen zorgt ketosis ervoor dat je lichaam zijn energie gaat halen uit het verteren van spieren, en verlies je spieren in plaats van vet. Daarnaast kan het keto dieet een aantal ernstige bijwerkingen hebben zoals voedingstekorten, problemen met de stoelgang, nierproblemen, verhoogd cholesterol en vermoeidheid en een afwezig gevoel.

3. Van veel sporten wordt je vanzelf slank

Sporten is gezond! Als je meer calorieën verbrand dan dat er binnenkomen val je af. Maar alleen veel sporten is niet voldoende. Daar hoort een gezond eetpatroon bij. Sporten en daarnaast ongezond en veel eten zet geen zoden aan de dijk. Extreem veel sporten kan er ook voor zorgen dat het lichaam in een soort stress toestand komt waardoor je juist niet afvalt.

4. Veel drinken helpt om af te vallen

Dat klopt voor een gedeelte want soms verwarren we een hongerprikkel met een dorstprikkel en eten we iets terwijl het lichaam eigenlijk behoefte heeft aan vocht. Maar het ligt er wel aan wat je drinkt. Frisdranken, smoothies en alcohol zijn dikmakers, dat weten we wel, maar veel zogenaamde ‘gezonde’ energydrinks zitten ook vol met suikers. Wil je afvallen dan helpt het om veel water te drinken, bij voorkeur een paar glazen voor de maaltijd.

5. Als je maar genoeg wilskracht hebt, dan bereik je je doel

Ieder mens is anders en heeft dus een ander lichaam. Dat lichaam is maar voor een deel maakbaar. De genen zorgen voor een bepaald lichaamstype. Daarnaast kunnen je hormonen uit balans zijn door bijvoorbeeld de overgang of door chemische stoffen in ons eten of in voedselverpakkingen.

Over mij

Vele studies, cursussen en boeken verder kwam ik erachter dat hoe meer kennis er is, hoe minder we weten en hoe moeilijker het is om de juiste informatie te vinden. Graag deel ik de kennis die ik in de afgelopen jaren heb opgedaan met je en ontzenuw ik soms vastgeroeste misverstanden over slaap, voeding, beweging en ontspanning.

Gerelateerde artikelen

Geen resultaten gevonden

De pagina die u zocht kon niet gevonden worden. Probeer uw zoekopdracht te verfijnen of gebruik de bovenstaande navigatie om deze post te vinden.

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Tweet
Share
Share
Pin